kou motorkleding warm houden

Waar 80% van de motorrijders zijn motor in oktober een paar maanden in winterslaap laat staan, zijn er nog de echte diehards die echt het hele jaar door rijden. De mensen waarvan de motor het enige vervoersmiddel is komen in de winter soms voor erbarmelijke omstandigheden te staan. Voor hen is warme motorkleding een must. In dit artikel geven we je een aantal handige tips over hoe jij met de motor gemakkelijk en comfortabel de winter door komt. Want tegen kou kan je je kleden!

Wist je trouwens dat per 1° Celsius afkoeling van de lichaamstemperatuur je reactievermogen 10% minder wordt?warm op de motor in de winter

6 tips om je warm te houden op de motor:

    1. Warm op de motor door handkappen of handmoffen
    2. Warm op de motor door handvatverwarming
    3. Warm op de motor verwarmde motorhandschoenen
    4. Warm op de motor door thermokleding
    5. Warm op de motor door de juiste motorkleding
    6. Warm en droog op de motor door Gore-Tex

1. Warm op de motor door handkappen

Als je doorrijdt in de winter is de kans groot dat je dit op een motor doet waar handkappen op passen. De motorrijders die in de winter doorrijden doen dit meestal op een tourmotor, all-roadmotor of nakedbike. Handkappen of eventueel handmoffen zijn universeel en passen op dit soort motoren. Het grote voordeel van handkappen is dat deze kou en regen tegen houden wat anders direct tegen je handschoenen zou komen. Een ander groot voordeel van handkappen is dat deze je rem-en koppelingshendel beschermen wanneer je motor onverhoopt zou omvallen. Dit geldt echter alleen voor de handkappen die op twee punten worden bevestigd. Aan het begin en halverwege het stuur. warm-op-de-motor-winter-handvatverwarming-handkappen

2. Warm op de motor door handvatverwarming

Wanneer het onder nul is en je langer dan een half uur op de motor zit lijkt niks meer te helpen tegen de kou. Diverse motoraccessoire merken bieden daar nog een redmiddel tegen. Handvatverwarming gaat namelijk een stapje verder waar de warmte van winterhandschoenen stoppen. Als je handvatverwarming combineert met handkappen of handmoffen werken ze het beste. De kou en regen komt namelijk op het deel waar de handvatten niet verwarmen, zodat dit deel alsnog snel koud wordt. Handvatverwarming kent helaas ook zijn grenzen. Als de omstandigheden echt erbarmelijk worden en je lang op de motor moet zitten kan je naar de volgende stap kijken, namelijk: verwarmde motorhandschoenen.

3. Warm op de motor verwarmde motorhandschoenen

Heb je snel last van koude handen of blijf je dagelijks doorrijden als het vriest? Dan is er eigenlijk maar één manier om je handen gegarandeerd warm te houden. Verwarmde motorhandschoenen gaan namelijk weer verder waar handvatverwarming stoppen. De verwarmingselementen van een verwarmde motorhandschoen lopen door de hele handschoen heen zodat je hele hand warm blijft. Verwarmde handschoenen worden meestal op de  motoraccu aangesloten zodat je onbeperkt van warme handen kan genieten.

4 Warm op de motor met thermokleding

Tijdens het motorrijden wordt je blootgesteld aan de elementen. Niet alleen de motorjas maar ook alles wat je daaronder draagt is van belang bij behouden van de gewenste lichaamstemperatuur. Het menselijk lichaam is in staat om, samen met verschillende kledinglagen, de temperatuur van het lichaam te regelen. Overtollige warmte en transpiratievocht dienen te worden afgevoerd, terwijl ijzige kou en neerslag niet de kans mogen krijgen om door de motorjas heen het lichaam nat en koud te maken. Op het moment dat je even stil staat tijdens het motorrijden of vanuit een warmere ruimte komt, moet het lichaam acclimatiseren. Het is hierbij belangrijk dat transpiratievocht snel verdampt en daarbij niet teveel warmte onttrekt aan het lichaam. Onder de meest extreme omstandigheden zal een combinatie van 3 kledinglagen over het algemeen voldoende bescherming bieden. Dit noemen we het ‘drielagen systeem’.

4.1 Base-layer

Als eerste is het belangrijk dat de basis goed is. Begin met een goede thermolaag die direct op de huid wordt gedragen, dit noemen we een Base-Layer. Deze thermo laag zorgt ervoor dat vocht wordt afgevoerd en functioneert als een eerste isolatielaag. Dit kan een vocht afvoerend sport shirt of een speciaal daarvoor bedoeld motorshirt. Draag bijvoorbeeld geen katoen direct op je huid want dat houdt het vocht vast waardoor je lichaamstemperatuur snel zal dalen. Als het echt koud is kan je er zelfs voor kiezen om een dubbele Base-Layer te dragen. Trek dan eerst een dun thermoshirt met korte mouwen aan met daar overheen een dikker thermoshirt met lange mouwen. Bekijk ons assortiment Base-Layers.

4.2 Mid-layer

Na de Base-Layer komt de Mid-Layer, dit is een vest of trui die je over je thermokleding heen draagt, maar nog wel onder je motorjas. In veel motorjassen wordt standaard een winter voering mee geleverd echter in sommige gevallen is deze niet isolerend genoeg. Haal in deze situatie de voering uit de motorjas en investeer in een Mid-Layer van hogere kwaliteit. De Mid-Layer zorgt voor de daadwerkelijke warmte isolatie en kan het beste een luchtig kledingstuk zijn dat de warmte van je lichaam goed vast houdt. Kies voor een fleece achtig materiaal of een vest dat bijvoorbeeld is gevuld met dons of meer technische materialen als primaloft, thinsulate, outlast, exkin, etc.

4.3 windstoppers of softshell jackets

Als je een motorjas hebt die niet volledig winddicht is zou je ook kunnen kiezen voor vest dat met een windstopper materiaal is afgewerkt. Het handige van Mid-Layers is dat ze er vaak uit zien als normale vesten waardoor je ze ook in je vrije tijd prima kan dragen. Voor de motorrijders die ver onder het vriespunt rijden of bijvoorbeeld een reis naar een ijskoud land plannen, bestaan er ook nog verwarmde mid-layer broeken en vesten. Bekijk ons assortiment Mid-Layers.Warm in de winter motor verwarmde handschoenen

5. Warm op de motor door de juiste motorkleding

De belangrijkste laag is de buitenste laag, de warme motorkleding zelf. Naast dat een motorjas en motorbroek je natuurlijk beschermen bij een eventueel ongeval is dit ook de laatste barrière tegen weerselementen. Zeker tijdens het motorrijden wordt je bloot gesteld aan veel wind, kou en nattigheid. Door de rijwind daalt de gevoelstemperatuur ook nog eens aanzienlijk. Omdat de 3e laag ook meteen de buitenste laag is, vormt het de laatste barrière voor het transpiratievocht. Naast wind- en waterdichtheid moet een motorjas of motorbroek dus ook goed kunnen ‘ademen’. De coating of het membraan verzorgt de verdere afvoer van de 2de laag naar de buitenstof. Het vocht wordt verdeeld over een groter oppervlak, waardoor het beter verdampt.

6. Warm en droog op de motor door Gore-Tex

Vocht is de grootste vijand van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je motorkleding laat regen door wordt het voor je lichaam heel lastig om zich warm te houden. Kies daarom voor motorkleding met een hoogwaardig membraan als je met nat en koud weer op de motor stapt. Een hoogwaardig membraan zoals Gore-Tex houdt je op twee manieren droog. Vocht kan bijvoorbeeld je motorjas niet binnentreden maar wel verlaten, zodat zweet kan worden afgedreven. Zoals we al zeiden zorgt vocht ervoor dat je het koud krijgt, of het nu van regen is of van transpiratie.warm-op-de-motor-in-de-winter-gore-tex

Tip! De eerste winst behaal je al door de je onderkleding en motorkleding warm en droog aan te trekken. Bewaar het in een droge ruimte op kamer temperatuur die niet vochtig is zodat je motorkleding de volgende keer niet klam is bij aantrekken, en hang het breed op als het nat is zodat je motorkleding kan drogen. Leg motorkleding, motorhandschoenen, motorlaarzen of je motorhelm niet op de verwarming. Hiervan kan het membraan aangetast worden en kunnen de stoffen een naar ‘oud water’ stinkend luchtje krijgen.

Meer informatie over hoe je warm kan blijven op de motor? Lees de blog over verwarmde hanschoenen of lees de blog over koude handen en voeten op de motor. Laat je de motor lekker staan in de winter? Lees dan de blog: 7 tips om je motor winterklaar te maken.

Geef een reactie