fbpx

Motorrijden in de winter is niet altijd een pretje, het kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen en is vooral koud, heel koud. Gelukkig kun je je kleden tegen kou en laten wij nou wel wat verstand hebben van motorkleding. In deze blog geven we je graag wat tips mee over hoe je het beste de kou kunt trotseren, zodat je veilig op je bestemming aankomt en je winterritten wat dragelijker zijn.

Gore-tex, motorrijden winter, warm blijven in de winter

Tips om je warm te houden tijdens het motorrijden in de winter:

1. Warme handen tijdens het motorrijden
1.1 Handkappen tegen wind en regen
1.2 Warm op de motor door handvatverwarming
1.3 Warme handen in de winter met verwarmde motorhandschoenen
2. Thermokleding: warm op de motor in de winter
2.1 Base-layer: eerste isolatielaag en afvoeren van vocht
2.2 Mid-layer: extra warmte isolatie
2.3 mid-layer: windstoppers en verwarmde mid-layers
3. Motorjassen en motorbroeken voor in de winter
4. Warm en droog op de motor in de winter met Gore-Tex 

Tijdens een winterrit zijn het vaak de handen die als eerste last krijgen van de kou. Aangezien je handen de motor besturen, is het toch fijn als je op ze kunt rekenen en daarom wil je ze graag warm houden. Onze eerste tips richten zich dan ook op het warmhouden van de handen.

Als je dapper genoeg bent om de kou te trotseren dan bestaat er een grote kans dat je dit doet op een tourmotor, all-roadmotor of nakedbike. Deze motoren zijn prima geschikt voor het monteren van een paar handkappen of handmoffen. Het voordeel van handkappen is dat ze jouw handen uit de wind en regen houden, hierdoor maak je het net even wat comfortabeler voor jezelf. Daarnaast is het een fijne bijkomstigheid dat ze je rem- en koppelingshendel beschermen, bijvoorbeeld bij een valpartij. Dit laatste geldt natuurlijk alleen wanneer de handkap op twee punten zit bevestigd.

warm-op-de-motor-winter-handvatverwarming-handkappen

Oké, met handkappen zitten je handen uit de wind en regen maar het zorgt nog niet voor echte warmte. Dat lossen we op met onze volgende tip, namelijk: Handvatverwarming. Voor het beste effect combineer je de handkappen samen met handvatverwarming, zo blijven je handen namelijk uit de wind en regen en worden ze ook nog eens opgewarmd. Het monteren van handvatverwarming is gelukkig geen hogere wiskunde. Met de verschillende standen kun je de temperatuur van de handvatverwarming aanpassen aan de weersomstandigheden.

Mochten tip 1 en 2 nog niet voldoende zijn omdat jij echt in extreem koude temperaturen rijdt -of om dat je gewoon een koukleum bent- dan is het tijd voor tip 3 in onze strijd tegen koude handen. Verwarmde motorhandschoenen gaan nog een stap verder dan handvatverwarming. In verwarmde motorhandschoenen zitten namelijk verwarmingselementen die er voor zorgen dat je gehele hand verwarmd wordt en blijft. Het beste is om te kiezen voor verwarmde motorhandschoenen die kunnen worden aangesloten op de motor, zodat je handen onbeperkt verwarmd worden.

Dankzij de eerste 3 tips kun je in je warme handen wrijven, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. De rest van je lichaam krijgt het bij het motorrijden in de winter ook zwaar te voorduren en daar richten de volgende tips zich op. Om je lichaam op temperatuur te houden is niet alleen de buitenste kledinglaag van groot belang, maar ook alles wat je daar onder draagt.

Je lichaam is zelf instaat om de temperatuur van het lichaam te regelen, het dragen van verschillende kledinglagen helpt het lichaam hierbij. Zo zorgen we er voor dat overtollige warmte en transpiratievocht wordt afgevoerd terwijl we voorkomen dat ijzige kou en regen in aanraking kunnen komen met het lichaam. Om dit zo goed mogelijk te doen maken we gebruik van een ‘drielagensysteem’, hoe dat werkt leggen we hieronder uit.

Een goed begin is het halve werk en daarom beginnen we met een baselayer. Dit is de eerste laag die direct op de huid gedragen wordt. Deze thermolaag zorgt er voor dat vocht van het lichaam kan worden afgevoerd en functioneert daarnaast als eerste isolatielaag om de kou buiten te houden. Het is belangrijk om geen katoen te dragen als eerste laag, omdat dit het vocht vasthoudt, waardoor je lichaamstemperatuur sneller zal dalen. Je kunt er eventueel voor kiezen om een extra basis laag te dragen. Trek dan eerst een dun thermoshirt met korte mouwen aan en daar overheen een dikker thermoshirt met lange mouwen.

De tweede laag kleding die je draagt functioneert als warmte isolatie. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een vest of trui dragen. Wij raden aan om te kiezen voor een midlayer van een fleece-achtig materiaal of een vest dat bijvoorbeeld is gevuld met dons of meer technische materialen als primaloft, thinsulate, outlast, exkin, etc.

In veel motorjassen zit er standaard al een wintervoering die functioneert als een midlayer. Deze wintervoering is vaak uitneembaar en kan daardoor ook vervangen worden. Mocht je dus niet tevreden zijn over de standaard wintervoering in jouw motorjas, dan kun je deze altijd vervangen voor een wintervoering van hogere kwaliteit.

Rijd je in een motorjas die niet winddicht is? Dan kun je er voor kiezen om nog een windstopper te dragen als extra mid-layer. Dit kan bijvoorbeeld een vest zijn dat is afgewerkt met een windstopper materiaal. Mid-layers zien er vaak uit als normale vesten, hierdoor kun je ze ook prima dragen in je vrije tijd.

Daarnaast is er ook nog de optie om te kiezen voor verwarmde mid-layers. Net als met verwarmde motorhandschoenen kun je deze mid-layer aansluiten op de accu van de motor zodat jij de hele rit verwarmd wordt.

De belangrijkste laag van het drielagensysteem, is de buitenlaag. Naast dat motorjassen en motorbroeken je beschermen bij ongelukken of een valpartij, beschermen ze je ook tegen de weerselementen. Je motorjas en motorbroek zorgen er dus voor dat regen en wind worden tegengehouden. Maar tegelijkertijd moeten ze ook goed kunnen ademen en vocht kunnen afvoeren naar buiten. De coating of het membraan van de motorkleding zorgt ervoor dat het vocht verder wordt afgevoerd en goed kan verdampen.

Tijdens een winterse rit is de kou al erg genoeg en je moet er niet aan denken om ook nog eens nat te worden. Krijg je te maken met een regenbui en wordt je lichaam nat, dan is het vrijwel onmogelijk om warm te blijven. Het is daarom essentieel om te kiezen voor motorkleding met een hoogwaardig membraan. Het membraan van Gore-Tex is daar een goed voorbeeld van en houdt jou op twee manieren droog. De gaatjes in het membraan zijn namelijk groot genoeg om lichaamsvocht door te laten en af te drijven maar klein genoeg om regen buiten te laten. Zo blijf je dus lekker warm en droog.

 

motorhandschoen, gore-tex, winterhandschoen

Bonus tip: Als laatste willen we afsluiten met een tip die je er gratis en voor niets bijkrijgt. Zorg er voor dat je kleding droog is als je het aantrekt. Wanneer je kleding al klam is voor je het aantrekt, sta je namelijk al met 1-0 achter en wordt het een zware wedstrijd. Mocht je motorkleding nat zijn na het rijden, laat deze dan goed drogen. Leg het niet op de verwarming want dat kan het membraan aantasten en zorgen voor nare luchtjes, maar hang de kleding bijvoorbeeld op.

Ben je opzoek naar meer leesvoer over motorrijden in de winter? We got you covered. Check bijvoorbeeld één van onderstaande blogs. We geven je geen ongelijk, je hebt waarschijnlijk toch niks beters te doen in deze corona tijd. 7 tips om je motor winterklaar te maken – Tips bij het kopen van onderkledingJe motoraccu onderhouden in de wintermaandenMotorrijden in de winter

 

 

Nick van Oosten


Onze huistuner Nick draait aan de knoppen wanneer het aankomt op advertising en weet van alles over SEO. Hij droomt ervan om op korte termijn zijn motorrijbewijs te halen, maar waar hij meer moeite mee heeft is welke motor hij vervolgens zal kiezen.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.