Categorieën: Motorrijden

Hoe bereid ik me voor op mijn eerste circuit dag?

Weken lang kijk je er naar uit. De eerste keer dat je eindelijk mag gaan knallen of dat felbegeerde asfalt van het circuit. Maar hoe kan je je nou het beste voorbereiden op zo’n dag? Ik ga je hiermee proberen te helpen, zodat jij lekker relaxed je dag kan beginnen!

Voordat we de stappen door gaan nemen is het belangrijk om een paar dingen vooraf te weten. Op ieder circuit is het mogelijk om vrij te rijden. Sommige rijders kunnen ermee wegkomen om meteen het diepe in te duiken en een eigen ritme te vinden. Heb je dit vertrouwen niet en wil jij liever eerst onder begeleiding de baan op? Boek dan gewoon een cursus waarbij ervaren instructeurs jou tips kunnen geven over jouw rijstijl, houding en andere verbeterpunten.

Circuit dag checklist

  1. Motor gerelateerd
  2. Uitrusting
  3. Overnachting
  4. Paddock benodigheden
  5. Handige extra onderdeeltjes
  6. Diverse
  7. Eten & drinken

Klik hier voor de volledige checklist

Download de circuit dag checklist

Stap 1: Check je bike op tijd!

Dit is een stap die ik niet vaak genoeg kan herhalen bij alles wat je gaat doen met de motor! Zeker op een circuitdag ga je veel van je motor vragen, en alles gaat ook een stuk harder slijten dan normaal. Doe alles minimaal een week van tevoren, zodat je nog tijd hebt om reparaties uit te voeren mocht je op wat defecten stuiten. Hou de vuistregel aan van 1 kilometer op circuit, staat gelijk aan 3 kilometer op straat qua slijtage van je fiets. Begin de dag het liefste met verse bandjes en remblokken. Niks is zo vervelend dan halverwege de dag moeten sleutelen omdat je er achter bent gekomen dat er toch wat dingen te ver versleten zijn. En denk er ook aan dat je je ketting goed invet voordat je aan je dag begint. Bij voorkeur doe je dit tijdens je middag pauze ook nog een keer.
Zorg dat alle vloeistoffen van de bike in orde zijn. Natuurlijk zijn motorolie en koelvloeistof essentieel voor je fiets, maar niks is zo beangstigend als een rem die het begeeft door te hoge hitte. Zorg dat je dus tijdig je remolie ververst! (vergeet hierna ook niet je rem weer goed op druk te zetten)

Ga je met een trailer naar het circuit, plak dan thuis je koplamp en knipperlichten af, zodat er bij een valpartijtje nooit glas op de baan kan komen, en haal bij voorkeur ook je spiegels en er af zodat je niet door achteropkomend verkeer afgeleid kan worden. Je kentekenplaat kan je ook het beste verwijderen. Deze is namelijk zeer scherp en kan een gevaarlijk projectiel worden mocht deze om wat voor rede dan ook afbreken.

Begin de dag ook met een volle tank, en vul deze gewoon na iedere sessie af. Je rijdt nog geen sterrentijden, dus die paar extra liter in de tank gaat je echt niet langzamer maken, en je zal zeker niet de eerste en laatste zijn die onderweg stil komt te staan.

Last but not least; Monteer je Db-Killer of originele uitlaat. Hoe gek het ook klinkt, bij circuits hebben ze een hekel aan lawaai, en 2 geluidsovertredingen kunnen zomaar eens het einde van je dag betekenen. Zorg er dus voor dat dit in orde is! Hoeveel geluid je mag produceren hangt af van het circuit waar je naartoe gaat, dit kan je altijd checken bij de organisatie waar je je circuit dag boekt.

Een kleine reminder: begin niet met slicks. Ze slijten hard, zijn verschrikkelijk duur en daarbovenop heb je al aardig wat snelheid nodig om temperatuur in deze banden te houden. Voor je eerste circuit dag zijn goede straatbanden meer dan prima! Laat je bandenspanning op het circuit ook een heel stuk zakken. Voor de meeste straatbanden voldoet de spanning van 2.3/2.4 bar in het voorwiel, en 2.1/2.2 voor het achterwiel. Wil je het 100% zeker weten, vraag het dan na bij de bandenboer die altijd wel op het circuit te vinden is! Vergeet aan het einde van de dag ook niet je banden weer terug op “straat” spanning te zetten als je op de motor naar huis rijdt.

Stap 2: Safety first!

Zorg ervoor dat heel je outfit in topstaat is. Hoge laarzen, lange handschoenen, een volledig lederen pak (overall of combi die aan elkaar te ritsen is) rug protector en een goed zittende helm waarvan de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is zijn verplicht.

Ook handig om mee te nemen is een onderpak waardoor je jouw motorkleding een stuk prettiger draagt en je er niet zo aan vast plakt. Heb je er toevallig 2 tot je beschikking, raad ik je aan ze beide mee te nemen, vooral op hele warme dagen. Als laatste is het ook sterk aan te raden oordopjes te gebruiken, windruis en motorlawaai zijn killing voor je oren. Wist je dat je bij een snelheid van 160 kilometer per uur al kans hebt op permanente gehoorbeschadiging na 90 seconden? Daarnaast rijdt het een stuk rustiger en kan je je simpelweg beter concentreren.

Stap 3: Conditie

Ondanks dat vele nog steeds denken dat de motor het meeste werk doet, maar uiteindelijk is het de input van de rijder die de motor de bocht door krijgt. Zelf ben ik al 8 jaar een fanatiek sporter, ik maak wekelijks mountainbike tochten van een kilometer of 60, sport 5 dagen in de week en heb kickbokswedstrijden gevochten maar tot nu toe is er niks wat ik zo zwaar vind als een race rijden op mijn motor. Die motor wil tenslotte alleen maar rechtdoor. Nou begrijp ik, dat je jezelf niet weken lang klaar gaat stomen voor je eerste circuit dag, maar er zijn wel dingen die je van tevoren kan doen om het net wat makkelijker te maken. Laat bijvoorbeeld een de auto of motor een keertje staan en pak de fiets. Als je dit een paar keer doet zet het toch je beenspieren weer op scherp en geloof me, die ga je nodig hebben.

Pak ook voldoende rust voor zo’n dag, en zorg dat je fris en fruitig aan je circuit dag begint. Drink daarnaast ook veel water de dagen voor je circuit dag en zeker op de dag zelf. Op een warme dag op de motor ga je veel transpireren en bij een vochtverlies van 2% van je lichaamsgewicht heb je al een afname van prestatie en concentratie. Probeer ook tussen iedere sessie door wat te eten om je energiebalk weer aan te vullen zodat je scherp en gefocust blijft.
Blijf zoveel mogelijk van de gesuikerde drankjes zoals cola en energydrinks af. Teveel suiker kan leiden tot hoofdpijn of de welbekende sugarcrash waardoor je tegen het einde van de dag totaal geen puf meer over hebt (wees maar niet bang, aan het einde van de dag beloon ik mezelf ook altijd met het grootste blik Monster Energy dat ik kan vinden en natuurlijk een tussenstop bij die grote gele M).

Stap 4: Checklist!

Om het even makkelijk te maken, heb ik voor jullie een checklist gemaakt zodat je je belangrijkste spullen op je eerste circuitdag niet kan vergeten!

Nog even een korte afsluiting: Houd er rekening mee dat er altijd snellere rijders zullen zijn en laat je daardoor niet gek maken. Blijf gefocust en probeer op een lekker tempo vloeiend te rijden en ga niks forceren. De snelheid komt er dan vanzelf stukje bij beetje in! En het belangrijkste van alles, veel plezier en houdt de glimmende kant boven!!.

Eerste circuit dag checklist!

1. Motor gerelateerd:
☐ Motor (duhh)
☐ Motor sleutel
☐ Db-Killer of originele uitlaat

2. Uitrusting:
☐ Motorpak
☐ Rugprotector
☐ Helm
☐ Oordopjes
☐ Handschoenen
☐ Laarzen
☐ Onderpak
☐ Regen overall
☐ Lenzen en/of bril voor de slechtzienden onder ons.

3. Overnachting:
☐ Tent
☐ Luchtbed
☐ Kussen
☐ Slaapzak
☐ Shirt
☐ Ondergoed
☐ Broek
☐ Sokken
☐ Handdoek 2x
☐ Douchegel
☐ Tandenborstel
☐ Tandpasta

4. Paddock Benodigdheden:
☐ Paddock stands
☐ camping stoeltjes
☐ Gereedschapskoffertje
☐ Jerrycans met benzine (Tanken op het circuit kan ook, maar schrik niet van de prijzen daar)
☐ Duct-tape
☐ Tie-Wraps
☐ Helmreiniger & Microvezeldoek
☐ Kettingspray
☐ Motorolie
☐ Bandendruk meter
☐ Werkplaats handschoenen

5. Handige extra Onderdeeltjes om bij te hebben:
☐ Remblokjes
☐ Voetsteuntjes
☐ Rem & koppelingshendels

6. Diversen:
☐ Rijbewijs
☐ Inschrijvingsformulier
☐ Geld

7.Eten & Drinken:
☐ Koelbox
☐ Water
☐ Meer water
☐ Nog meer water
☐ Fruit
☐ Eten met veel koolhydraten en eiwitten.

Hoe maak je jouw motor klaar voor een circuitdag?

Justin

Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.

Bekijk reacties

Delen
Door
Justin