Het seizoen is al enige tijd van start, en ook de sportieve motorrijders onder ons zijn weer terug van weggeweest. Rijkelijk vertegenwoordigd zoeven de kuddes van deze seizoensgebonden soort voorbij over de bochtige wegen van de lage landen.
Met felle kleuren, hoge snelheden en indrukwekkende uitlaatgeluiden hoopt de tweewieler indruk te kunnen maken op een potentiële partner. De schuurplekken op de knie en elleboog sliders (weliswaar toegebracht met korrel 60 schuurpapier), pieken de interesse van de andere sekse maar is dit wel genoeg? Hoe jij nog beter voor de dag kunt komen met een sportieve motoroutfit lees je hieronder.
“De Sportieve motorrijder:
– In het bezit van een sportieve naked bike, supersport of literbike.
– Bijzonder vlotte rijstijl, waarbij een wheelie of kneedown niet ongewoon is.
– Zeer seizoensgebonden.“
Een sportieve motoroutfit is vaak voorzien van een aerodynamische integraalhelm. Het staat je uiteraard vrij om een systeem of jethelm aan te laten meten maar vooral de laatste optie is om veiligheidsredenen niet aan te raden. Goed, hoogstwaarschijnlijk een integraalhelm dus. Maar waar dien je op te letten?
Allereerst is aerodynamica van belang bij hoge snelheden, daarbij komt ook al snel het gewicht van de helm kijken. Een motorhelm van Glasvezel en Carbon is dan de beste optie, deze materialen gaan overigens gemiddeld twee jaar langer mee dan de polycarbonaat alternatieven. Om je de goede richting op te wijzen heb ik een drietal ronde rakkers uitgekozen.
Leer is ieders eerste ingeving wanneer men denkt aan het meest veilige materiaal voor motorkleding. En alhoewel textiele motorkleding een enorme inhaalslag aan het maken is, blijft leder over het algemeen toch het meest slijtvaste materiaal. Een echt sportieve motoroutfit creëer je met een jas (of motorpak) voorzien van harde sliders op de schouders en/of ellebogen. Als seizoensrijder is ook de ventilatie en vochtafvoering van groot belang. Het met adrenaline gevilde angstzweet moet toch ergens heen.
Als je intentie is om sportief door de bochten te sjezen kan het voorkomen dat er een keer een knie het asfalt raakt. Dan kan een paar motorjeans, of casual textiele broek voor een bijzonder pijnlijke ervaring zorgen. Er zit dan ook wel een steekje los als je met een dergelijke broek een kneedown initieert. Knee sliders zijn een absolute must, verwisselbare knee sliders welteverstaan. Er bestaan losse knee sliders die over iedere broek te dragen zijn maar deze raden wij niet aan aangezien deze niet altijd goed blijven zitten.
Een harde knokkel protector, een additionele laag bescherming op de handpalm, en de nodige ventilatie zijn een aantal punten waar een competente sportieve motorhandschoen minimaal aan dient te voldoen. Wat dat betreft is er ruime keuze en zal je vooral moeten letten op wat het lekkerst zit of wat er in jouw mening het beste uitziet. Geneer je niet om een fruitig kleurtje te kiezen.
Last but not least het schoeisel. Schoenen? nou.. is dit echt wat je wilt, kies dan voor een optie waar de schoen boven de enkel komt. Toch raden we voor de echte snelle jelles/ vlugge japies liever een paar sportieve laarzen aan. Een toe-box is een must, eveneens als enkel protectoren een stijve zool. Enige ventilatie is ook broodnodig want wat kunnen je voeten toch ongelofelijk heet worden.
Voor de rest zoek je het maar lekker zelf uit. Liever toch professioneel advies bij het samenstellen van jouw sportieve motoroutfit? Kom dan gerust langs in één van onze MotorKledingCenter superstores.