Nu Dainese is toegetreden tot de MKC familie, is het tijd om verder kennis te maken op het hoofdkwartier in Vicenza, Italië. Met vier man sterk reizen we af om voor het eerst de hand te leggen op de nieuwe Dainese collectie. Daar kan het opsnuiven van de rijke historie in het Dainese ARchivio – kortweg DAR – natuurlijk niet aan ontbreken.De weer app geeft een temperatuur van zo’n 30 graden aan en eigenlijk is het weer te mooi om binnen te zitten. We worden opgewacht door een vriendelijke Italiaanse die ons begeleidt door het verleden van het bedrijf dat Lino Dainese in 1972 is gestart. Via een centrale ruimte waar de jaartallen met mijlpalen op de muur zijn geprojecteerd en de evolutie van het Speed Demon logo is geïllustreerd, verschaffen we ons toegang tot het archief met de belangrijkste verhalen van het Italiaanse merk.Meteen bij binnenkomst trappen we af met het ontstaan van Dainese naar aanleiding van de roadtrip die Lino Dainese in 1968 deed met twee Italiaanse vrienden- op een Vespa – richting Londen. Aldaar maakte hij voor het eerst kennis met een leren motorpak dat door iemand op een motorscooter werd gedragen. Hij raakte hierdoor geïnspireerd om dit bij terugkomst op eigen bodem volgens Italiaanse stijl door te ontwikkelen.
Direct naast de originele Vespa waarmee Lino op roadtrip ging is het resultaat hiervan te bewonderen. Het allereerste product, een leren crossbroek, dat uit het atelier van Dainese afkomstig was. Zelfs inclusief kranten uit 1972 dat de mal vormde voor de leerpanelen die hierin gingen. Naast deze allereerste broek is één van de eerste motorpakken tentoongesteld waar een ietwat luguber detail aan op te merken is, namelijk de opgenaaide bloedgroep ‘O+’ van de toenmalige rijder.We vervolgen onze weg langs verschillende voorbeelden van producten die ontwikkeld zijn naar aanleiding van de natuur, waar Dainese vandaag de dag nog steeds de inspiratie vandaan haalt. Zo zien we de eerste rugprotectoren die afgeleid zijn van de schaal van een gordeldier en kreeft om voor bescherming te zorgen. Centraal in het Archivio kunnen de racefanaten hun geluk niet op: binnenstappend in een muffe ruimte staan we tussen 400 raceoveralls van de bekende motorcoureurs. Zo troffen we er pakken van Barry Sheene, Giacomo Agostini, maar ook Valentino Rossi en Nicky Hayden.Via een carousel vol prototypes en zelfs een 3D-scan van het hoofd van Valentino Rossi, waar de Pista GP R zijn pasvorm aan dankt vervolgen we onze weg naar de laatste innovatie van Dainese. Het D-Air airbagsysteem. Compleet met het allereerste prototype en een spel waarin we het opnemen tegen de reactiesnelheid van het airbagsysteem. Op zo’n moment is 65 milliseconden toch wel heel snel: wij komen niet verder dan een reactie vermogen van 432 milliseconden waarin we het ongeluk herkennen.Ben je op motortrip naar Italië en in de buurt van Vicenza? Dan raad ik je zeker aan om binnen te kijken in het Dainese ARchivio. Bekijk voor de beschikbaarheid en openingstijden de website van het DAR.