Motorrijbewijs

DAGTRIP: Op de motor naar de Nürburgring (Nordschleife)

Je bent een dag vrij, het is prachtig weer en je motor lonkt naar je om weer eens goed uit te worden gelaten. Je kan alle niet-autosnelwegen in de buurt inmiddels wel dromen en het snelheidslimiet in Nederland is je grootste nachtmerrie geworden. Geen paniek! In de rubriek Dagtrips geven we je inspiratie over wat je kan doen of waar je met je motor heen kan rijden om een onvergetelijke dag te beleven, met deze keer: Een trip naar het legendarische circuit van Nürburgring-Nordschleife.

Locatie Hauptstraße 1, 53520 Nürburg
Afstand tot Utrecht 280km snelste route (snelweg)
Reistijd heenweg met normaal verkeer 3 uur
Brandstof kosten retour: gemiddeld €60,-

Wat is er te zien en te doen bij de Nürburgring

De Nürburgring- Nordschleife is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts, dat bestaat uit een officieel GP-circuit en de legendarische Nordschleife. Het circuit is door zijn historie, lengte, en voortdurend op de loer liggende gevaren één van de meest legendarische circuits ter wereld. Tegenwoordig zijn er talloze dagen om vrij te rijden op dit populaire circuit. Ook als je niet van plan bent om zelf het circuit op te gaan is de reis zeker de moeite waard. In de wijde omgeving vind je prachtige wegen, bochten en bergen die voor motorrijders een waar walhalla zijn. Hoe dichter je bij hij circuit komt, deste meer snelle, exotische en zeldzame voertuigen je tegenkomt. Ook vind je langs het circuit diverse uitkijk punten waar je de adrenaline kunt voelen.

Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg. Het circuit had als bijnaam ‘De Groene Hel’. Vroeger voerde het parcours de rijders over 28 km. Het bestond toen uit de Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linker- en 84 rechterbochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken en groeide in de jaren erna uit tot een van de beroemdste circuits ter wereld. Sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte, wordt het circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races. Na meerdere verbouwingen is de Nordschleife zo’n 20km lang en op vastgestelde tijden toegankelijk voor ‘touristefahrten’.

In het grote “centrum” gebouw van de Ring, gelegen aan de officiële GPstrecke, bevindt zich de Ring-Boulevard. Hier zijn winkels te vinden die met het thema auto en autosport te maken hebben. Natuurlijk kan er ook gegeten en gedronken worden. Zo zit er o.a. een Subway en diverse restaurants. Overal rondom het circuit vind je horeca en vermaak gericht op autosport. Zo is er een kartbaan, een themapark-achtige tentoonstelling die je door de geschiedenis van de autosport voert en nog veel meer.

Zelf met de motor rijden op de Nordschleife

De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die expliciet in de voorwaarden zetten dat je niet verzekerd bent op de Nürburgring. Omdat het circuit officieel een openbare weg is, en er de normale verkeersregels gelden, staat de baan ook in de meeste navigatiesystemen. Het is aan te bevelen voor beginners om deze mee te nemen zodat je niet verrast kan worden door een blinde bocht.

De Nordschleife is altijd toegankelijk voor kijkend publiek. Wil je zelf rijden dan is het van belang om vooraf te bekijken wanneer het circuit open is voor touristenfahrten. Op deze website vind je alle openingstijden en evenementen.
Je kan bij de ingang een pasje kopen waarop je het aantal rondes kan laten zetten dat je wilt rijden. Gemiddeld kost een ronde €25,-, op drukkere dagen of in de weekenden kan deze prijs hoger zijn. Voor de echte fanatiekelingen is er ook een jaarabonnement beschikbaar. Bekijk de prijzen of boek je ronden alvast online.

Helaas maar waar, er gebeuren dagelijks ongelukken op het circuit. Houd je altijd aan maximale snelheden als deze worden aangegeven en volg eventuele aanwijzingen van personeel om en rondom het circuit op. Houdt er rekening mee dat je niet alleen bent en kijk dus altijd goed in je spiegels. Je bent er voor je plezier, het is geen videospelletje, dus doe voorzichtig want voorkomen is beter dan genezen. Lees hier alles over veilig rijden op het circuit.

Tips:

  1. Zorg voor voldoende profiel op je banden.
  2. Zorg voor een goede bandenspanning.
  3. Zorg er voor dat de remmen nog goed zijn.
  4. Warm je banden op, dus niet meteen voluit gaan.
  5. Kijk goed in je spiegels je bent er niet alleen!
  6. Gebruik een navigatiesysteem om de bochten vooraf in te kunnen schatten.
  7. Neem vizier doekjes mee om je vizier van te voren schoon te maken.
  8. Zorg voor volledige beschermende motorkleding, bij voorkeur leer.
  9. Koop een sticker na afloop als bewijs dat je op het circuit bent geweest.

Een ervaring om nooit te vergeten | Dagtrip Nürburgring

Zelf heb ik al tientallen rondes op de Nordschleife gereden. Pas na 20 á 30 rondes begin je het circuit te kennen, ik kan de eerste keer nog als de dag van gisteren herinneren. Met een aantal vrienden op motoren waren we een weekend in de Eifel. Na een dag te hebben gekeken, begon het toch wel heel erg te kriebelen. Ik ken de verhalen, de legendes en de gevaren. Ik kijk nog even rond op de parkeerplaats. Ik zie heel veel Porsches, Corvettes, Aston Martins, Jaguars, BMW M3’s, Audi’s en andere snelle auto’s. Bijna iedereen heeft een helm bij zich en veel auto’s zijn uitgerust met speciale rolkooien. Zelfs een verdwaalde Ferrari ontbreekt niet. Ik ruik de benzine en de spanning is voelbaar in de lucht. Toch koop ik een kaartje en stap ik op mijn, toen nog, Triumph Daytona 675 en passeer de slagboom.

Ik dacht vooraf wel te weten wat ik kon verwachten. Ik kende de baan van de Playstation en van de vele filmpjes die ik op Youtube heb bekeken. De realiteit is echter volledig anders. Wat is dit een veeleisend circuit zeg. Het is een ‘achtbaan voor de waanzinnigen’. Het is smal, de hellingen en dalingen zijn in het echt veel steiler en het is op veel plekken moeilijk in te schatten waar de bocht begint en/of eindigt. En dan moet ik zelf ook nog goed opletten dat ik het langzamere verkeer snel inhaal, terwijl er ook een aantal hele snelle Porsches op mijn achterbumper hangen en met alle geweld van de wereld langs mij willen. Je kunt je geen voorstelling maken hoe het is totdat je er rijdt. Het gevaar loert, de adrenaline viert hoogtij en je rijdt op de toppen van je kunnen. Het zelf rijden op de Nordschleife is één van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb. Wat je voelt is adrenaline, pure adrenaline. Een ervaring die ik de rest van mijn leven niet meer vergeet. Later heb ik ook nog op een Kawasaki ZX-10R op de ring gereden, en voor dit blogartikel met de bekende Ducati Multistrada (die standaard overigens veel te zacht geveerd is).

Om de ervaring te vereeuwigen staan er geregeld fotografen langs het circuit. Zij maken foto’s en plaatsen deze met een watermerk op het internet. Mocht je de foto zonder watermerk willen dan kan je hem online bestellen en kost dat gemiddeld €5,- tot €10,- per foto. De meeste foto’s vind je op deze verzamelsite. Vergeet achteraf ook niet een sticker van de nurburgring te kopen om op je auto of motor te plakken als bewijs dat jij het avontuur aan hebt gedurfd!

Achteraf moet er natuurlijk gezorgd worden voor de innerlijke mens. Tip: rijdt op de terugweg door het plaatsje Adenau, en stop bij de lokale Pizzeria genaamd Pinocchio. Onder het genot van een biertje en heerlijke (veel te grote) pizza is het nu tijd om de dag te laten bezinken. Veel plezier en laat ons horen hoe jouw eerste ervaring was!

Mark Bos

Mark is in de periode van 2012 t/m 2022 verantwoordelijk geweest voor de online ontwikkelingen van MKC Moto en oud-eigenaar van Motorkledingcenter. Hoewel er van motorrijden nog maar weinig komt heeft hij in het verleden een trackrecord van vooral snellere machines. De Daytona 675 en ZX-10R waarmee hij zijn limieten op Assen, Zandvoort en in de Groene Hel opzocht.

Bekijk reacties

Delen
Door
Mark Bos