Je bent een dag vrij, het is prachtig weer en je motor lonkt naar je om weer eens goed uit te worden gelaten. Je kan alle niet-autosnelwegen in de buurt inmiddels wel dromen en het snelheidslimiet in Nederland is je grootste nachtmerrie geworden. Geen paniek! In de rubriek Dagtrips geven we je inspiratie over wat je kan doen of waar je met je motor heen kan rijden om een onvergetelijke dag te beleven, met deze keer: Een trip naar het legendarische circuit van Nürburgring-Nordschleife.
Locatie | Hauptstraße 1, 53520 Nürburg |
Afstand tot Utrecht | 280km snelste route (snelweg) |
Reistijd heenweg | met normaal verkeer 3 uur |
Brandstof kosten retour: | gemiddeld €60,- |
De Nürburgring- Nordschleife is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts, dat bestaat uit een officieel GP-circuit en de legendarische Nordschleife. Het circuit is door zijn historie, lengte, en voortdurend op de loer liggende gevaren één van de meest legendarische circuits ter wereld. Tegenwoordig zijn er talloze dagen om vrij te rijden op dit populaire circuit. Ook als je niet van plan bent om zelf het circuit op te gaan is de reis zeker de moeite waard. In de wijde omgeving vind je prachtige wegen, bochten en bergen die voor motorrijders een waar walhalla zijn. Hoe dichter je bij hij circuit komt, deste meer snelle, exotische en zeldzame voertuigen je tegenkomt. Ook vind je langs het circuit diverse uitkijk punten waar je de adrenaline kunt voelen.
Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg. Het circuit had als bijnaam ‘De Groene Hel’. Vroeger voerde het parcours de rijders over 28 km. Het bestond toen uit de Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linker- en 84 rechterbochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken en groeide in de jaren erna uit tot een van de beroemdste circuits ter wereld. Sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte, wordt het circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races. Na meerdere verbouwingen is de Nordschleife zo’n 20km lang en op vastgestelde tijden toegankelijk voor ‘touristefahrten’.
In het grote “centrum” gebouw van de Ring, gelegen aan de officiële GPstrecke, bevindt zich de Ring-Boulevard. Hier zijn winkels te vinden die met het thema auto en autosport te maken hebben. Natuurlijk kan er ook gegeten en gedronken worden. Zo zit er o.a. een Subway en diverse restaurants. Overal rondom het circuit vind je horeca en vermaak gericht op autosport. Zo is er een kartbaan, een themapark-achtige tentoonstelling die je door de geschiedenis van de autosport voert en nog veel meer.
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die expliciet in de voorwaarden zetten dat je niet verzekerd bent op de Nürburgring. Omdat het circuit officieel een openbare weg is, en er de normale verkeersregels gelden, staat de baan ook in de meeste navigatiesystemen. Het is aan te bevelen voor beginners om deze mee te nemen zodat je niet verrast kan worden door een blinde bocht.
De Nordschleife is altijd toegankelijk voor kijkend publiek. Wil je zelf rijden dan is het van belang om vooraf te bekijken wanneer het circuit open is voor touristenfahrten. Op deze website vind je alle openingstijden en evenementen.
Je kan bij de ingang een pasje kopen waarop je het aantal rondes kan laten zetten dat je wilt rijden. Gemiddeld kost een ronde €25,-, op drukkere dagen of in de weekenden kan deze prijs hoger zijn. Voor de echte fanatiekelingen is er ook een jaarabonnement beschikbaar. Bekijk de prijzen of boek je ronden alvast online.
Helaas maar waar, er gebeuren dagelijks ongelukken op het circuit. Houd je altijd aan maximale snelheden als deze worden aangegeven en volg eventuele aanwijzingen van personeel om en rondom het circuit op. Houdt er rekening mee dat je niet alleen bent en kijk dus altijd goed in je spiegels. Je bent er voor je plezier, het is geen videospelletje, dus doe voorzichtig want voorkomen is beter dan genezen. Lees hier alles over veilig rijden op het circuit.
Tips:
Zelf heb ik al tientallen rondes op de Nordschleife gereden. Pas na 20 á 30 rondes begin je het circuit te kennen, ik kan de eerste keer nog als de dag van gisteren herinneren. Met een aantal vrienden op motoren waren we een weekend in de Eifel. Na een dag te hebben gekeken, begon het toch wel heel erg te kriebelen. Ik ken de verhalen, de legendes en de gevaren. Ik kijk nog even rond op de parkeerplaats. Ik zie heel veel Porsches, Corvettes, Aston Martins, Jaguars, BMW M3’s, Audi’s en andere snelle auto’s. Bijna iedereen heeft een helm bij zich en veel auto’s zijn uitgerust met speciale rolkooien. Zelfs een verdwaalde Ferrari ontbreekt niet. Ik ruik de benzine en de spanning is voelbaar in de lucht. Toch koop ik een kaartje en stap ik op mijn, toen nog, Triumph Daytona 675 en passeer de slagboom.
Om de ervaring te vereeuwigen staan er geregeld fotografen langs het circuit. Zij maken foto’s en plaatsen deze met een watermerk op het internet. Mocht je de foto zonder watermerk willen dan kan je hem online bestellen en kost dat gemiddeld €5,- tot €10,- per foto. De meeste foto’s vind je op deze verzamelsite. Vergeet achteraf ook niet een sticker van de nurburgring te kopen om op je auto of motor te plakken als bewijs dat jij het avontuur aan hebt gedurfd!
Achteraf moet er natuurlijk gezorgd worden voor de innerlijke mens. Tip: rijdt op de terugweg door het plaatsje Adenau, en stop bij de lokale Pizzeria genaamd Pinocchio. Onder het genot van een biertje en heerlijke (veel te grote) pizza is het nu tijd om de dag te laten bezinken. Veel plezier en laat ons horen hoe jouw eerste ervaring was!
Bekijk reacties
Leuke blog! Video is helaas niet meer beschikbaar!