Als de ademhaling van je motor niet meer is wat het was wordt het tijd voor een bezoekje aan de longarts waarbij de carburateurs grondig worden geïnspecteerd. Als de ontsteking is verholpen maar je blijft toch een slecht lopende motor houden, die ook matig start, dan moet je de oorzaak waarschijnlijk zoeken in de carburatie. Dit komt over het algemeen vaker voor bij oudere motoren. Ook al lijkt de brandstoftoevoer in orde te zijn, vaak kunnen verstopte kanaaltjes in het binnenste van de carburateur, of niet goed afdichtende vlotternaalden, al snel een hoop narigheid veroorzaken. Helemaal als je na een lange periode weer gaat rijden en de benzine niet hebt afgetapt.
Afhankelijk van het type motorfiets moet eerst ruimte moeten worden vrijgemaakt om makkelijk bij de carburateurs te komen. Demonteer zadel, tank, zijdeksels, kuip en dergelijke. Ook moet het luchtfilter, of de luchtfilterkast worden verwijderd of iets verplaatst worden. Daarna is het een eitje om bij de carburateurs te komen. Let op bij demontage dat alle vacuüm- en benzineslangen op hun plek blijven zodat je deze later weer makkelijk kunt aansluiten. Maak vervolgens de gaskabels los en ook de kabel(s) van de choke. Tap van tevoren de benzine af voordat alles onder komt te zitten. Doe dit alles bij een koude motor, in krappe ruimtes brand je je handen al snel aan het motorblok. Zorg ook dat je deze klus klaart in een afdoende geventileerde ruimte, benzine is natuurlijk gewoon ontvlambaar. Beter safe than sorry!
Als je alles hebt losgemaakt kunnen de klemmen los en kan je de carburateurs in zijn geheel demonteren.
Dit is ook een goed moment om de aanzuigrubbers nader te bekijken. Als deze beschadigd zijn, poreus of vol scheuren en barsten zitten dan moet je ze sowieso vervangen. Dit is oorzaak nummer 1 voor knallen en ook slecht lopen van de motor dankzij het aanzuigen van valse lucht.
Voor we gaan bekijken hoe het er van binnen voor staat moeten we eerst de carburateur van buiten goed schoonmaken voordat deze viezigheid in de binnenzijde terechtkomt. Met carburatiereiniger heb je de vuiligheid er in no-time vanaf. Houd een tandenborstel binnen handbereik voor de kleine hoekjes.
Als de carburateurs schoon zijn van buiten kan je de vlotterkamers gaan demonteren. Het is niet slim dit op de werkplaatsvloer te doen, maar leg alles op een schone lap op je werkbank. Zo kun je alles overzichtelijk houden; je zult zien hoeveel kleine onderdeeltjes er uit zo’n carburateur komen. Los de kleine kruiskopschroeven die vaak worden gebruikt op Japanse types met het juiste passende gereedschap. Vaak zijn ze van zacht aluminium en daar moet je voorzichtig mee omgaan. Ook de body van de carburateur is vaak van zacht materiaal gemaakt.
Het kan handig zijn om de carburateur eerst met een roestoplosser te behandelen. Ook is het raadzaam om carburateurs één voor één te demonteren om te voorkomen dat je onderdelen verwisselt bij montage. Let er in elk geval op dat je zo schoon mogelijk werkt, want het kleinste vuiligheidje kan al tot verstopping leiden.
Als je de vlotterkamer los hebt kan je de vlotter zelf verwijderen. Deze zit vaak aan een as vast die je met een klein tangetje los kunt trekken en de vlotter er vanzelf vanaf valt. Hier zit ook de vlotternaald aan bevestigd. Deze is er los ingehaakt dus kan er ook zo afvallen, even opletten dus. Mocht je even de volgorde kwijt zijn, kijk dan hoe het bij een van de andere carburateurs ook weer zat. En dan nu de bovenkant van de carburateur.
Mocht je een motor hebben met constant-vacuümcarburateurs, dan zit hier een zuigertje in met een membraan. Deze kan je dan gelijk die inspecteren op loopsporen en scheurtjes in het membraan. Schroef het deksel los en trek de veer er uit. Maak voorzichtig het membraan los, vaak zit hiervoor een uitsparing of een lipje aan het membraan. Deze heeft vaak een vaste vorm zodat het niet mogelijk is deze verkeerd te monteren. Houd het membraan tegen het licht om het te controleren en rek het lichtjes op, als er gaten vallen of scheurtjes zichtbaar zijn vervang deze dan.
Als er beschadigingen zijn dan zitten die meestal langs de randen waar deze bevestigd is aan het zuigertje of de buitenkant. Ook kunnen de membranen aangetast zijn door benzinedampen, vaak zijn ze dan slap en ook dan moet je ze vervangen. Meestal zijn ze in combinatie met een nieuw zuigertje verkrijgbaar. Weer even terug naar de onderkant.
Maak alle sproeiers los om ze schoon te maken. Let wel op dat deze van messing zijn gemaakt en je dus met goed passend gereedschap werkt om zo te voorkomen dat je de boel vernielt. Messing is ook een zacht materiaal, net zoals aluminium. Gebruik geen ijzerdraad om te voorkomen dat je boringen beschadigt. Kortom, alles inspuiten met reinigingsspray, deze in laten werken en vervolgens met perslucht doorblazen is de beste manier.
Hou vervolgens alles tegen het licht om te zien of de verstoppingen zijn opgeheven. Draai voor je de mengselschroef en de stationair schroef losdraait deze eerst helemaal in de carburateur (niet te vast zetten om het schroefdraad niet te beschadigen), en tel hierbij het aantal omwentelingen. Vervang gelijk de afdichtrubbertjes die hier zitten. Bij montage de schroef weer helemaal in de body van de carburateur draaien, wederom niet te vast, en dan het aantal omwenteling terugdraaien dat je eerst geteld hebt.
Met behulp van de reinigingsspray verwijderen we nu de rest van de afzettingen in de carburateur. Spuit deze uitbundig in de onderkant van de carburateur en laat deze inwerken zodat deze alle boringen en kanaaltjes in de carburateur goed kan bereiken. Blaas alles vervolgens door met perslucht. Als je zelf geen compressor hebt kan je ook bij het dichtstbijzijnde benzinestation of zelfs fietsenmaker terecht, en vaak ben je voor een paar luttele centen klaar.
Wat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de boringen voor de lucht- en mengseldoorlaat.
Met een kleine schroevendraaier zijn rubberen afdichtingen vaak simpel te verwijderen. Let op bij het opnieuw opbouwen van de carburateurs dat de nieuwe afdichtingen allemaal keurig in de daarvoor bestemde uitsparingen blijven zitten.
Als alle sproeiers weer op hun plek zitten en je de afdichtingen hebt vernieuwd, kan de vlotter weer worden bevestigd met de vlotternaald daaraan vast. Als je constant-vacuümcarburateurs hebt kan je ook het zuigertje met membraan en sproeiernaald terugplaatsen. Let op dat de membraan goed op zijn plek zit!
Voor je de carburateurs weer monteert is het slim om alle draaiende delen, heveltjes en dergelijke, lichtjes in te vetten. Na het reinigen zit er geen spatje vet meer aan. Zorg dat ze goed in de aanzuigrubbers zitten en dat er geen kabels en slangen klem komen te zitten. Draai de klemmen vast, maar niet te vast om te voorkomen dat je het rubber beschadigt. Vervolgens kan je gaskabels, chokekabels en benzineslangen weer aansluiten. Let erop dat de gaskabel niet raar knikt en soepel loopt en monteer deze met de juiste speling. Vaak kan je deze terugvinden in het instructieboekje dat bij je motor hoort.
Nu zijn we op het punt aangekomen dat je de carburatie gaat synchroniseren. Niet beslist noodzakelijk, maar het is zeker aan te bevelen omdat je eerder alles los hebt gemaakt. Alle aansluitingen en stelschroeven ben je net al tegengekomen, maar mocht je het niet precies meer weten dan biedt een werkplaatshandboek uitkomst. Vaak moeten voor het synchroniseren meerdere slangen losgemaakt worden. Zoals de term al aangeeft heb je uiteindelijk een beter lopende motor wanneer alle cilinders hetzelfde werken.
Voor deze klus heb je een synchroontester nodig die de onderdruk meet bij het aanzuigen van het mengsel. Deze sets zijn verkrijgbaar in uitvoeringen met twee of vier klokken, afhankelijke van hoeveel carburateurs je motorfiets heeft. Verschillende meegeleverde adapters zorgen ervoor dat je de tester altijd op je motor kan aansluiten. Vaak kan je deze punten vinden op de aanzuigrubbers, hier kan je eenvoudigweg de afdichtingen verwijderen en de adapters plaatsen waar je dan vervolgens de tester weer op aansluit. Omdat je de tank moet verwijderen en het testen met lopende motor gebeurt, is een aparte benzinetoevoer handig.
Stel de motor alleen af zodra die goed op temperatuur is. Let erop dat alles juist is aangesloten en draai geregeld even aan het gas waarop je nog eventuele aanpassingen kan doen. Hier mogen afwijkingen te zien zijn, de precieze waarden kan je meestal terugvinden in het werkplaatshandboek.
Mocht je niet precies weten hoe dit in zijn werk gaat of te weinig ervaring hiermee hebben dan raden we aan het uit te laten voeren door een gespecialiseerd bedrijf die vaak ook over een rollenbank beschikt.
Let op: Deze motorklustips bestaan uit algemene handelingen die per voertuig of individuele onderdelen zeer kunnen verschillen. Ook kunnen omstandigheden per locatie nogal verschillen. We kunnen dus geen enkele verantwoordelijkheid voor de juistheid van de informatie in de klustips nemen. Good luck!