Ervaren en bekwame motorrijders zijn zo geworden doordat zij bepaalde eigenschappen hebben aangeleerd of bevatten. Deze persoonlijke eigenschappen komen naar voren op de motor en zijn alleszeggend over de houding en het gezichtspunt van een motorrijder. Een motorrijder haalt uit elke rit weer nieuwe lessen die mee kunnen worden genomen naar de volgende rit.
Een ervaren motorrijder windt zich niet op over afwijkende situaties. Komt hij of zij nou in een gevaarlijke verkeerssituatie terecht of breekt de motor uit, dan kan een beheerste motorrijder zijn hoofd koel houden. Een motorrijder laat zich niet beïnvloeden door omstandigheden die hij of zij niet volledig in de hand heeft. Zelfs motorcoureurs van het hoogste niveau zijn volkomen sereen tijdens een race. Bijvoorbeeld een Rossi of een Marquez kunnen het zich namelijk niet permitteren om zich op te winden wanneer het niet gaat zoals zij willen.
Een doorgewinterde motorrijder denkt altijd twee stappen vooruit. Zijn ogen zijn geopend en scannen constant de weg en andere weggebruikers. Anticiperen is waar motorrijders om bekend staan, tijdens het lessen wordt dit er al stevig ingeprent en er wordt aangeleerd om het gedrag van andere weggebruikers goed in de gaten houden en in te schatten. Een veteraan motorrijder neemt tijdens het rijden duizenden stukjes informatie tot zich en is constant up-to-date van de huidige situatie.
Hoe geconcentreerd je ook bent het zal zonder twijfel eens voorkomen dat zich een tafereel voordoet dat niemand had kunnen voorspellen. Het gaat hier dan meestal om situaties die zich uit het niets voordoen en die in een fractie van een seconde aan je voorbij gaan. Op een moment als deze is er geen tijd om nog rationeel na te kunnen denken maar handel je aan de hand van je ervaring en je gevoel. Toen plotseling de pianovleugel uit een rijdende vrachtwagen viel wist de motorrijder instinctief te manoeuvreren: Hij remde, schakelde terug, week uit en reed lachend langs de vrachtwagen weg.
Haastige spoed is zelden goed, een weggebruiker met haast gaat veel sneller de fout in dan een weggebruikers zonder haast. Ze razen de bocht om, halen auto’s in zonder overzicht of racen om rood licht voor te zijn. Negen van de tien gaat dit goed maar een ongeluk zit in een klein hoekje en het hoeft maar één keer fout te gaan. Ervaren motorrijders zijn zich ervan bewust dat overhaast rijden de risico’s niet waard zijn.
De beste motorrijders kennen hun grenzen en die van de motor. Een bocht kan je op vele verschillende manieren goed nemen maar ook zeker op vele verschillende manieren verkeerd nemen. Het is dus wijs om te realiseren dat het kunnen van de motor en je vaardigheden heel ver kunnen reiken maar wel hun grenzen kennen.
Een ervaren motorrijder worden kost tijd en kilometers. Het is proces dat voor ieder anders zal verlopen en wat misschien voor de één langer zal duren dan voor de ander. Een belangrijk gegeven is dat een ervaren motorrijder telt voor twee en om dit te worden kan je maar één ding doen en dat is motorrijden. Een beginnend bestuurder zal daarom veel minder risico’ nemen en zijn tijd nemen om het motorrijden volledig onder de knie te krijgen. Een ervaren motorrijder herken je aan de volgende eigenschappen: kalm, gefocust, instinctief, geduldig en bescheiden.
Bekijk reacties
Goede tips, kern blijft het bewustzijn van je eigen kwetsbaarheid als motorrijder.
Overigens, jammer van alle d en dt fouten in het stuk, doet wel afbreuk aan het goede verhaal.
Beste Fred,
Bedankt voor je feedback, ik heb het stuk nog eens nagelopen.
Groetjes, Paul Buisman
Herkenbaar stuk, en inderdaad, je leert er iedere dag nog steeds bij.
Heb zelf een jaar of 14 mijn A.
Ben nu 3 motoren + 400.000 kilometer verder en rij iedere dag, ongeacht de weersomstandigheden.
Ik ben nog geen ervaren motorrijder en rij veel met zeer ervaren mannen en vrouwen. Ik laat me vooral niet opjuinen door ze. Maar krijg wel veel tips van ze. Het stuk komt me dan ook wel heel bekend voor. Heb nog een flinke weg te gaan.