Motorhandschoenen, verstandig om te dragen, moeilijkste qua pasvorm. Met een jas of laars krijg je ietwat speelruimte qua pasvorm, maar een motorhandschoen moet perfect zitten.
In grote lijnen zijn er zomer- en wintermotorhandschoenen. Zomer handschoenen kunnen waterdicht, niet waterdicht en winddoorlatend zijn. Winterhandschoenen zijn gevoerd en vrijwel altijd waterdicht.
Ben je van plan om een motorhandschoen aan te schaffen, denk dan aan de volgende eigenschappen: pasvorm, warmte, materiaal gebruik, waterdichtheid, functionaliteiten, protectie, zichtbaarheid en verstelmogelijkheden.
Het belangrijkste van een handschoen: pasvorm. Zorg ervoor dat de motorhandschoen mooi aansluit en bij het vasthouden van een handvat er geen stof dubbelvouwt in je handpalm. Dit gaat irriteren. Daarnaast is het belangrijk dat je vingertoppen een klein beetje ruimte hebben tot de buitenkant. Zit een handschoen te strak op je vingertoppen, dan krijg je tijdens het rijden tintelvingers en de kou van de rijwind zal nog sneller doorgeleid worden. De juiste handschoen draagt ook bij voor een goed contact met het stuur en dus de motor.
Heb je motorhandschoenen nodig omdat je in de kou gaat rijden, zorg er dan voor dat je altijd je motorhandschoenen warm weglegt. In de winter dus niet buiten op je motor of in een niet verwarmd schuurtje wegleggen. De kou komt dan in de handschoenen en deze gaan jou in ieder geval geen warme handen meer bezorgen. Het beste is om met warme handen een warme handschoen aan te trekken. Zodoende heb je het langste profijt van de handschoen. Ga je langer dan een half uur motorrijden, dan zijn verwamde handschoenen of verwarmde handvatten aan te raden. De warmte van een wintermotorhandschoen zal altijd door rijwind verdwijnen. Hoewel dikke, gevoerde, met de juiste membranen voorziene handschoenen natuurlijk langer meegaan dan instapmodel winterhandschoenen. De prijs van een handschoen is hierbij een redelijke indicator om een warme handschoen uit te kunnen zoeken. De ‘duurdere’ modellen kunnen dikwijls met een duurdere voering, die minder dik is, meer warmte bieden dan een goedkoper winterhandschoen. Deze materialen zijn kostbaarder maar door minder dikte zul je wel beter gevoel met het stuur hebben. Kies je voor verwarmde handvatten besef dan wel dat als de buitenkant van de handschoen nat is en het verwarmde handvat is warmer dan binnen in je handschoen, dan slaat vocht naar binnen. Een membraan werkt immers op basis van verplaatsing van lucht van warm naar koud.
Handschoenen voorzien van isolerend materiaal bieden meer warmte in koude weersomstandigheden. Deze materialen zorgen voor isolatie door lucht op te slaan tussen je hand en de buitenlucht. Enkele bekende merken die een zeer goede warmte-gewicht ratio hebben zijn Primaloft en Thinsulate. Deze hebben uitmuntende isolerende eigenschappen.
De meest voorkomende materialen in een handschoen is leer of textiel. Leer vormt naar verloop van tijd meer naar de vorm van je hand. Leer is veelal warmer en blokkeert als het ware een lichte regenbui. Is leer eenmaal nat, dan duurt het langer voordat de handschoen opgedroogd is. Een leren handschoen moet je niet te dicht bij een warmte bron plaatsen, daarmee droogt het leer uit en gaat het materiaal scheurtjes vertonen. Textiel is er in vele varianten. Enkel met passen zul je merken welke handschoen je het meest comfortabel vindt. Dit is natuurlijk persoonlijk.
Er zijn waterdichte en niet waterdichte handschoenen te verkrijgen. Om een handschoen waterdicht te maken wordt deze aan de binnenzijde voorzien van een waterdicht membraan. Dit membraan kan al dan niet gelamineerd zijn. Het voordeel van een gelamineerd membraan is dat de voering niet mee schuift bij klamme handen. Tevens is het gevoel met de motor beter bij een gelamineerd membraan. Een voorbeeld van een gelamineerd membraan is Gore-Tex Grip. Wanneer kies je voor een waterdichte handschoen? Als je door weer en wind moet rijden, maar ook als je snel last hebt van koude handen. Een waterdichte handschoen blokkeert immers ook de wind. In de zomer kan er natuurlijk voor gekozen worden om een “doorwaai” zomerhandschoen te gebruiken zodat je minimaal last zult hebben van zweethanden.
Aan de binnenkant van een motorhandschoen is het verstandig om voor leer te kiezen. Leer is een materiaal met een hoge slijtweerstand. Mocht je je zelf moeten opvangen bij een val, dan biedt dit dus vanzelfsprekend meer protectie. Er zijn ook handschoenen te verkrijgen met een palmslider. Hierbij krijg je dus extra protectie in de vorm van een slider op je handpalm. Test de positie van deze slider door met de handschoen aan een motorstuur vast te houden. De slider mag niet tegen het stuur aankomen.
Er zijn ook diverse knokkelprotectie varianten beschikbaar. Hard, zacht of niet aanwezige knokkel protectie. Ook weer bij een harde knokkel protectie is het verstandig om de motorhandschoen te passen om te kijken of de protectie goed aansluit over je knokkels. Dikwijls is een harde knokkel protectie veiliger dan een zachte. Mochten er CE-normeringen worden weergegeven in een handschoen, dan is een level2 protectie veiliger dan een level1 protectie.
motorhandschoenen kunnen ook voorzien zijn van een polsbandje. Dit polsbandje zorgt ervoor dat bij een crash de handschoen niet kan afschuiven. Momenteel is er een voorschrift in ontwikkeling die dit polsbandje verplicht wil stellen voordat een motorhandschoen goed gekeurd zal worden.
Een extra veilige optie is motorhandschoenen voorzien van SuperFabric. SuperFabric is een materiaal met een honderdtal keramische plaatjes zeer dicht op elkaar geplaatst. De slijtweerstand is 5x sterker dan leer en zeer licht in gewicht.