Nadat de populariteit van de Formule 1 in Nederland in de laatste jaren gigantisch is gestegen, voornamelijk vanwege het succes van Max Verstappen, lijkt er ook steeds meer aandacht te komen voor de MotoGP. In tegenstelling tot de vierwielige tegenhanger zijn de MotoGP races altijd spannend, wordt er veel ingehaald en is er vaak strijd te zien tot de laatste meters.
Misschien schakel je al wekelijks in voor de MotoGP en ga je ieder jaar steevast naar de Dutch TT in Assen, in dat geval is deze blog overbodig. Ben je wel geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met motoren maar heb je je in het racen nog nooit verdiept? Lees dan gauw verder.
Dit zijn tien redenen om MotoGP te kijken:
Als motorliefhebber ben je natuurlijk geïnteresseerd in motoren. De motoren waarmee ze in MotoGP rijden zijn prototypes en volledig ontwikkeld met maar één doel: zo snel mogelijk rond het circuit gaan. Het zijn de meest geavanceerde motorfietsen die er bestaan, waarbij de nieuwste technische ontwikkelingen worden toegepast. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de aerodynamische vleugels die je steeds vaker op productiemotoren ziet, maar ook veel dingen die niet te zien zijn zoals elektronica.
Momenteel zijn er zes fabrikanten die deelnemen in de MotoGP klasse, drie Japanse en drie Europese: Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati, KTM en Aprilia. De reglementen leggen onder andere op dat het motorblok een maximale cilinderinhoud mag hebben van 1000cc. De meerderheid (Honda, Ducati, KTM en Aprilia) heeft gekozen voor een V4 motorblok, Yamaha en Suzuki rijden al jaren met een vier-in-lijn blok.
Niet alleen de motoren zijn vooruitstrevend in de MotoGP, ook de beschermende kleding, die jijzelf kunt kopen, is van het hoogste niveau. Ruim tien jaar geleden werden de eerste air-bag systemen geïntroduceerd in de MotoGP klasse. Tegenwoordig zijn deze beschikbaar in veel verschillende vormen, zowel voor circuit- als straatgebruik.
Tegenwoordig zijn de verschillen in de MotoGP ontzettend klein. In kwalificaties zie je soms wel dat bijna alle coureurs binnen één seconde van de snelste rijder staan. Ook in de races vinden er vaak gevechten plaats tot in de laatste ronde en komen de coureurs slechts meters van elkaar over de finish. Een aantal jaren waren de verschillen wat groter en waren zulke gevechten uniek. In het huidige tijdperk lijken de machines en coureurs beter aan elkaar gewaagd te zijn en is het dus vrijwel altijd spannend.
Daarnaast geldt er in de MotoGP een interessant systeem waardoor zelfs de uitslagen in de vrije trainingen nog invloed kunnen hebben op het verloop van een weekend. Hierdoor is het niet alleen spannend in de races, maar ook in de kwalificaties en zelfs vrije trainingen.
We hadden het al even over de motoren die uiteraard het beste van beste zijn wat een motorfabrikant kan produceren. Daardoor zijn het heel lastige machines om te berijden waardoor niet zomaar iedereen snel rond kan met een motorfiets die zo’n 300 pk heeft en over een ongekende remkracht bezit dankzij de carbon remmen. Daarnaast zijn er ook meer coureurs dan plaatsen in de MotoGP, dus is het zeker dat alleen de allerbesten kans maken op een plaats in de koningsklasse. Van namen zoals Valentino Rossi en Marc Márquez heb je ongetwijfeld al wel eens gehoord, maar momenteel zijn er ook veel jonge coureurs die doorstromen zoals de kampioen van 2020 Joan Mir, Jack Miller, Pecco Bagnaia, Fabio Quartararó en Franco Morbidelli.
Daarnaast kunnen we momenteel ook genieten van een Nederlander die actief is in dit circus. Bo Bendsneyder uit Rotterdam rijdt in de Moto2 klasse, één klasse onder de MotoGP. Daarnaast zitten er ook Nederlandse talenten in de pijplijn zoals Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer.
Waar er in de Formule 1 geklaagd wordt over het geluid, sinds er is overgestapt van gillende V8 motoren naar relatief ‘stille’ zescilinder turbomotoren, is dat in de MotoGP anders. Iedere motor heeft zo zijn eigen geluid en de geoefende luisteraar kan met z’n ogen dicht precies zeggen welke motorfiets er langskomt. Zo klinken de vier-in-lijn motorblokken van Suzuki en Yamaha heel anders dan de V4 motoren, maar zelfs een Ducati klinkt weer heel anders dan een Honda, KTM of Aprilia. Daarnaast is het geluid ook zeker iets om rekening mee te houden wanneer je een MotoGP race gaat bezoeken. De machines zijn extreem luid waardoor een setje oordoppen wel aan te raden is. Maar dat is de moeite waard.
Als je dus een MotoGP race wil gaan bezoeken is de meest voor de hand liggende optie het enige echte motorcircuit in Nederland zelf: het TT Circuit Assen. Het circuit kent een zeer rijke historie en organiseert al sinds 1925 de Dutch TT. Destijds ging dat nog over een stratencircuit van zo’n 20 kilometer door de dorpjes rondom Assen. Echter is de startpositie altijd ongewijzigd gebleven en gaan de MotoGP races in Assen tegenwoordig nog altijd op dezelfde plek van start als bijna honderd jaar geleden.
In de laatste jaren heeft het TT Circuit Assen veel geïnvesteerd om ook in de toekomst een modern circuit te zijn voor zowel de rijders en teams maar zeker ook voor de toeschouwers. Naast de bestaande tribunes zijn er ook twee grote tribunes bijgebouwd, te weten de Haarbocht-tribune en de Winterdijk-tribune. Hierdoor is er rond start-finish een tribune van totaal 1,1 kilometer ontstaan. Daarnaast worden er bij grote evenementen (zoals de MotoGP) altijd grote schermen geplaatst zodat de actie ook achterop de baan te volgen is.
Als je hebt geproefd van de MotoGP actie in Assen wil je dit misschien ook wel eens meemaken in het buitenland. De grootste publiekstrekkers zijn de twee races op Italiaanse bodem (Mugello en Misano) waarbij naast spektakel op de baan ook altijd spektakel náást de baan gegarandeerd is. Vooral nu Valentino Rossi nog actief is weet je zeker dat er duizenden fans, uitgedost in het geel, een groot feest van zullen maken.
Verder zijn ook de andere Europese circuits een aanrader om eens te bekijken, meestal gelegen in een prachtige toeristische omgeving. Denk aan de Red Bull Ring in Oostenrijk, Het Circuit de Barcelona-Catalunya, het Circuito de Jerez in Zuid-Spanje of Silverstone in Engeland. Tip: dit zijn ook hele mooie doelen voor een motorrit!
Ben je echt fanatiek en wil je ook de MotoGP buiten Europa bezoeken? Dan zijn er ook prachtige mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het Circuit of the Americas in Austin, Texas, Phillip Island in Australië of het Sepang International Circuit in Maleisië. Stuk voor stuk prachtige circuits waarbij het ook de moeite waard is om de omgeving te verkennen.
Misschien wel de meest bekende naam in de motorsport, en de man die het aanzien van de sport in zijn carrière flink heeft opgetild, is Valentino Rossi. Je hoeft nog niet eens een fervent motorliefhebber te zijn om wel eens van die naam gehoord te hebben. De Italiaan heeft negen wereldtitels achter zijn naam staan en is inmiddels al 42-jaar oud, toch kan hij nog steeds mee met de allerbesten in de wereld.
Na een langdurige blessureperiode is Marc Márquez sinds kort ook weer terug, de Spanjaard brak in de laatste acht jaar ongeveer alle records die er op dat moment waren. Verder zijn er nog meer legendarische namen die weliswaar niet meer actief zijn als coureur, maar nog steeds deel uitmaken van het MotoGP circus en regelmatig te zien zijn. Denk bijvoorbeeld aan Giacomo Agostini, Kenny Roberts, Randy Mamola, Mick Doohan, Freddie Spencer en Wayne Gardner. Allemaal namen die de sport in de geschiedenis groot hebben gemaakt. Inmiddels is in een aantal gevallen zelfs de tweede generatie al actief als coureur in de MotoGP!
Het zijn dus niet alleen de races die voor spanning zorgen, ook op zaterdagmiddag in de kwalificaties loopt de spanning vaak al flink op. De tien snelste coureurs in de vrije trainingen mogen op zaterdagmiddag rechtstreeks naar Q2, de tweede kwalificatiesessie. De coureurs die minder snel waren moeten naar Q1, een vijftien minuten durende sessie waarin de twee snelsten alsnog verder mogen naar Q2.
Vervolgens gaan de twaalf snelste MotoGP coureurs in Q2 dus de strijd aan om in een sessie van een kwartier te bepalen wie er op zondagmiddag vanaf de eerste plaats mag starten. Dit zorgt vrijwel altijd voor spektakel aangezien ze in een relatief korte tijd dus een snelle ronde moeten rijden. Vaak komen ze halverwege de sessie nog binnen voor een nieuwe set banden waardoor de spanning dus hoog oploopt.
Zoals al eerder aangehaald komen er ieder weekend nog meerdere klassen in actie dan alleen de MotoGP. We beginnen altijd met de Moto3 klasse, hierin rijden de jongste coureurs op ééncilinder 250cc viertakt motoren. Het zijn vaak rijders tussen de 16 en 21 jaar die voor het eerst in actie komen in een Grand Prix omgeving. Omdat de machines relatief weinig vermogen hebben zijn de races altijd zeer spannend, rijden er grote kopgroepen en wordt er heel veel ingehaald.
Dan komt de Moto2 klasse. Wanneer de Moto3 coureurs de kleinste klasse ontgroeid zijn stappen ze over naar de Moto2 klasse. Hier rijdt iedereen met hetzelfde motorblok, een 765cc driecilinder van Triumph. Wel zijn er dan verschillende fabrikanten die daar hun eigen chassis voor produceren, waardoor niet iedereen op een identieke machine rijdt. Dit zijn al wat grotere en zwaardere machines waardoor het een ideale tussenstap is voor hopelijk een toekomst in de MotoGP klasse.
Tot slot is er in 2019 een nieuwe categorie toegevoegd aan het MotoGP kampioenschap. Om te laten zien dat er ook gedacht wordt aan duurzaamheid rijdt er sinds 2019 bij een aantal Grand Prix weekenden ook een elektrische klasse mee: de MotoE. Deze klasse staat nog in de kinderschoenen en momenteel rijdt iedereen met de Energica Ego Corse machine, in de toekomst is de bedoeling om meerdere fabrikanten toe te laten.
Zoals in vrijwel alle topsporten lopen de emoties ook in de MotoGP soms hoog op. Coureurs hebben er in hun leven alles voor moeten doen om op het hoogste niveau te eindigen, hun hele leven staat in het teken van racen. In de meeste gevallen zijn ze al begonnen met motorrijden vanaf 3-4 jaar. Bij een valpartij, door eigen schuld of dankzij een andere coureur, is de verslagenheid vaak groot (als er al geen opgelopen blessures zijn). Aan de keerzijde daarvan is de explosie van emoties te zien bij de coureurs en teams wanneer ze eindelijk, na jarenlang bloed zweet en tranen, die eerste finish op het podium of overwinning behalen. Wanneer mensen hun hele leven wijden aan één ding is het mooi om te zien als ze hun doel bereiken.
Laat in de comments weten wie jouw favoriete rijder is of welk team jouw voorkeur heeft!