Als je mij zou vragen welke helm heb je het meest over de toonbank zien gaan zou ik zeggen de HJC IS-17. Met deze motorhelm zit je namelijk negen van de tien keer goed en bedekt een brede doelgroep. Dit heeft de HJC IS-17 vooral te danken aan het feit dat de helm een zeer universele pasvorm heeft. Naar mijn idee het meest universeel van alle helmen die wij op de plank hebben staan. Naast de comfortabele pasvorm heeft de IS-17 alles wat je mag verwachten van een hedendaagse motorhelm, van zonnevizier tot kinflap.

HJC IS-17 Vizier en zicht

Het vizier van de IS-17 heeft een dikte van 2mm en wordt standaard geleverd met een pinlock lens. Een flink pluspunt is dat deze pinlock lens zit verzonken in het buiten vizier. Het vizier heeft een uitsparing waar de pinlock lens precies invalt, deze kenmerken geven de IS-17 zijn Max-Vision label. Max-Vision wil zeggen dat de pinlock lens het volledige gezichtsveld bedekt zodat je nooit tegen een rand aankijkt en volledig condens vrij zicht hebt.
Het vizier kan nauwsluitend worden afgesloten dankzij een klikmechanisme die zich aan de voorzijde van het vizier bevind. Wanneer je het vizier opent heb je de keuze uit één van de 6 standen waarin je het vizier kan openen.

HJC-IS-17-blog-review-test-vizier

Zoals je eigenlijk bij elke HJC helm zal zien heeft ook de IS-17 een ‘One-touch’ zonnevizier mechanisme, een systeem wat ik persoonlijk prettig vind werken. Aan de bovenzijde van de helm zit een geveerd schuifje die je naar voren kan schuiven om het zonnevizier voor je ogen te krijgen. Zodra de eerste tand bereikt is hoor je het zonnevizier vast klikken en zijn je ogen beschermd tegen zonnestralen. Wil je het zonnevizier lager hebben dan heb je nog de keuze uit 2 standen die beschikbaar zijn door het schuifje verder naar voren te brengen.  Als je het zonnevizier niet meer nodig hebt kan je met één druk op de knop het vizier laten terug veren in de helmschaal.
Wat mij al eerder was opgevallen is dat HJC nooit hele donkere zonnevizieren in hun helmen plaatsen, dit valt voornamelijk op als je met een laag hangende zon rijd. De tint van het zonnevizier is namelijk hetzelfde als die in mijn HJC R-PHA Max. Als ik aan het einde van middag naar huis rijd en de zon staat precies ‘slecht’ moet ik toch een klein beetje met mij ogen knijpen wil ik comfortabel kunnen kijken.

HJC IS-17 Schaal en pasvorm

De IS-17 is gemaakt van polycarbonaat, een materiaal wat in deze prijsklasse zeer gebruikelijk is. Hierdoor komt de helm samen met alle extra’s uit een op een gewicht van 1450 gram. In vergelijking met glasvezel is polycarbonaat iets zwakker en zwaarder. Ben je van plan wat sportiever te gaan rijden, kijk dan ook eens naar de HJC FG-ST. Dit is een helm met dezelfde eigenschappen alleen dan van glasvezel.

pasvormen-motorhelmen-ovaal-rond

Zoals ik al aangaf is het kenmerkend voor de IS-17 dat vrijwel iedereen deze helm lekker vind zitten. De pasvorm zit tussen ovaal en rond in en voelt zoals we noemen neutraal aan. Met een hoofdomtrek van ± 57,5 cm is voor mij een maat medium het beste geschikt als het aankomt op HJC. Voor alle zekerheid heb ik de M vergelijken met de S maar deze S zou gaan knellen op het voorhoofd na verloop van tijd merkte ik. De vorm van mijn hoofd valt onder ovaal waardoor de druk op de wangen iets meer had mogen zijn maar dit is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

HJC IS-17 Aerodynamica, geluid en ventilatie

Een test is pas een test wanneer deze in de praktijk aan de tand is gevoelt. Een ritje met de HJC IS-17 zorgt ervoor dat ik jullie meer kan vertellen over de functionele eigenschappen van deze helm.
Ik heb de IS-17 uitgetest op een KTM Adventure en op een Honda Fireblade. Als je kijkt naar het ontwerp en de kijkhoek van de helm valt op dat de IS-17 niet echt onder een bepaalde categorie valt. Net als de pasvorm is de helm ontworpen voor een zo’n breed mogelijke doelgroep. De helm was op de KTM toch nog wel het meest in zijn element, voor op de Fireblade zou wellicht een sportievere helm iets beter tot zijn recht komen. Op de KTM zit je behoorlijk rechtop waardoor de helm recht in de rijwind staat. Dat de IS-17 licht voorover is gekanteld was niet storend en voelde qua positie natuurlijk aan. Om het gebied van geluid voldeed de helm naar mijn verwachtingen. Ik schatte deze helm qua volume iets beter in ten opzichte van zijn directe concurrenten de Shark S700-s en de AGV K-3 SV. Het is echter een paar maanden geleden dat ik met deze twee concurrenten heb gereden dus een directe vergelijking kon ik niet maken. Een beeld had ik nog wel van deze twee helmen en ik kwam daardoor tot de conclusie dat mijn inschattingsvermogen mij niet in de steek had gelaten. Liggen je verwachtingen bij bijvoorbeeld een Schuberth C-3 Pro of een Shoei GT-Air dan zal deze helm enigszins tegenvallen wat naar mij idee niet meer dan logisch is gezien het prijsverschil.

Wind-tunnel-motor-helm

Mijn verwachting van de ventilatie was wel iets hoger dan de werkelijkheid. De kin ventilatie was voelbaar maar de topventilatie heb ik helaas niet heel veel van gemerkt. Van de topventilatie merkte ik nog het meest toen deze dicht zat. Pas als je de ventilatie opent en sluit merk je of deze werkt of niet.

Het feit blijft echter dat mijn bevindingen relatief zijn. Een helm zal altijd anders reageren aan de hand van de rijder, rijpositie, type motor, type kuipruit, weersomstandigheden en persoonlijke verwachtingen.

Conclusie van de HJC IS-17

De motorrijder aan wie ik de HJC IS-17 meestal adviseer in de winkel is doorgaans de beginnende motorrijder of de rijder die niet vaak maar recreatief rijd. Voor de rijder die elke dag op de motor te vinden is zou ik eerder een luxere helm adviseren omdat je in dat geval het voordeel van het extra comfort, de veiligheid en de duurzaamheid eruit haalt.

Dat de HJC IS-17 een echte allemansvriend is kan wel worden terug gelezen in deze blogpost. Als ik alle pluspunten, alle minpunten en de prijs met elkaar vergelijk kom je wat mij betreft uit op een motorhelm die een prima prijs- kwaliteit verhouding heeft.